Halloncheesecake på oreobotten

Den här tårtan bjöd jag på igår på jobbet som fredagsfika. Recceptet hittade jag på nätet och bilder är lånade därifrån då jag glömde fota min. Ni måste bara göra denna, enkelt och så gott! Jag fick så mycket beröm för den! :D
 
 

 

Det här behöver du: 
1 1/2 förpackning med oreokakor
4-5 msk smör

 

Fyllningen:
4 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
200 gram philadelphiaost
300 gram hallon ( frusna går bra )
3 dl vispgrädde

 

Gör så här:
Ta fram hallonen så att de hinner tina något innan.
Mixa kexen som de är och blanda samman med smöret tills det är så formbart att du kan trycka ut det i en form 22cm. Här valde jag själv att stoppa in botten i frysen så den vart hård tills smeten skulle i. Knäck äggen och dela på äggvita & äggula i 2 olika skålar, viktigt att det är rena bunkar och att ingen äggula landar bland äggvitan. Vispa äggvitan hård, man ska kunna hålla skålen upp och ner utan att det rinner ut. Rör ihop äggulor med philadelphiaost & socker + vaniljsocker. Vispa grädden i en tredje bunke, och när grädden bildar toppar så vänder du i hallonen. Vispa/stöt (lät det vara lite bitar kvar) dem med elvispen så att de fördelar sig i grädden, vänd sedan ihop med äggulesmeten. Och till sist vänd ner äggvitan försiktigt. Häll sedan över hallonsmeten och ställ in i frysen i minst 5 timmar innan servering.

 

Det i kursiv är mina egna påhitt :)

 

Ta fram en stund innan servering.

 

 


Emma

Jag ÄLSKAR cheesecake så ska definitivt testa det!



URL: http://emmz.webblogg.se/


Josefin Nilsson

Åh vad gott! :)



URL: http://josefinnnilsson.blogg.se/


ɑ n n i k ɑ

Gott :D



URL: http://blogofphoto.webblogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?